07.05.2018

Atlas of Work

Facts and figures about jobs, employment and livelihoods

Zeichnungen von Menschen bei Arbeit (von oben) auf einer Weltkarte

Ilya Rumyantsev/fotolia.com

Cover: Ellen Stockmar, Coverelements: Ilya Rumyantsev/fotolia.com

You can download the Atlas of Work here.

The ATLAS OF WORK is jointly published by Deutscher Gewerkschaftsbund (DGB, German Federation of Trade Unions), Berlin, Germany, and Hans Böckler Foundation (HBS), Düsseldorf, Germany.

For most of us, work is more than merely a means to earn our daily bread. Work usually defines our social status, not only through our incomes but also through our professions. Being able to work means social participation and integration into society. Throughout the world, people are debating the meaning of work and the values that are tied to it.

This Atlas of Work aims to present the range of labour relationships, without any claim to be exhaustive. It compares the systems in various countries and describes how working conditions can be shaped. It illustrates that we are far from assuring good working conditions and equal rights at work for all workers, and reveals where and how political action is needed.

The organization of working conditions ceased to be a purely national matter years ago. It has become an issue of international policies. Competition in tax regimes and capital markets have long steered investments and trade, thereby influencing national policies. It is the workers who are hardest hit when multinationals engage in systematic tax evasion and avoidance (shifting offices and factories to low-tax jurisdictions), and when capital markets fluctuate wildly or crash. Policy makers still lack adequate responses, whether at the national, European or international level.

Trade unions play an important role worldwide in shaping the working conditions of the present and the future. Employees are significantly better-off in countries where unions are strong and wherever there is worker’s representation and participation in a company Through collective bargaining, unions achieve not only pay increases; they also make forward-looking proposals on working time arrangements, further training and pension schemes. They drive political demands such as a national minimum wage and high occupational safety standards. Their international organisations support trade unionists around the globe. But in some countries unions are weak, and suppressed or even banned.

This Atlas of Work explains many aspects of how our working world is structured today, how it is in constant motion, and what opportunities we, especially policy makers, unions and civil society, have to change it. The Atlas offers a solid basis for discussion on the work of the future.

Diagrams

All diagrams and texts of the Atlas of Work: Creative Commons Lizenz CC BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/).

Echt ge­recht – so­li­da­risch durch die Kri­se!
Farbfläche mit Wort-Bild-Marke, Text: Echt gerecht - Solidatisch
Die steigenden Preise treffen uns mit voller Wucht. Wir Gewerkschaften haben für Entlastungen wie Strompreisdeckel, Abschöpfen von Zufallsgewinnen oder Einmalzahlungen für Rentner*innen und Studierende gekämpft. Doch die bisher beschlossenen Hilfen greifen zu langsam oder sind immer noch unklar. So muss jetzt umgehend nachgebessert werden.

Für ei­ne neue Zeit der Ge­stal­tung
Gruppenbild Stefan Körzell, Yasmin Fahimi, Elke Hannack, Anja Piel
DGB/Gordon Welters
Der DGB hat die politischen Schwerpunkte für das Jahr 2023 vorgestellt. Mit Blick auf die Krise infolge des schrecklichen Angriffskrieges Russlands gegen die Ukraine verwies die DGB-Vorsitzende Yasmin Fahimi auf die Leistungsfähigkeit des Staates und die wertvolle Kooperation von Sozial- und Tarifpartnern, durch die es gelungen sei, für Stabilität zu sorgen und den wirtschaftlichen Absturz zu verhindern.

Was än­dert sich 2023?
Hand zeigt auf Würfel mit Jahreszahl 2023
DGB/fokusiert/123RF.com
Auch 2023 gibt es Neuerungen, die Arbeitnehmer*innen, Versicherte und Leistungsempfänger*innen betreffen. Das Bürgergeld wird erstmals eingeführt und auch beim Kindergeld und in der Rente gibt es wichtige Änderungen. Was sich sonst noch ändert und was Sie künftig beachten müssen, haben wir in einem Überblick zusammengestellt.

Was ha­ben Ge­werk­schaf­ten in der Kri­se für dich er­reicht?
Foto mit Farbfläche und echtgerecht-Logo. Auf dem Foto ist die DGB-Fahne im Vordergrund und viele Gewerkschaftsmitglieder demonstrierend im Hintergrund zu sehen.
DGB/Christian Plambeck
Die Welt ist im Krisen-Dauermodus: Energiekrise, Klimakrise, ein Krieg in Europa, hohe Inflation und die Auswirkungen der Corona-Pandemie bereiten allen Menschen Sorgen. Gewerkschaften stehen auf der Seite der Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmer. Welche Erfolge haben wir erreicht? Was bringt unser Einsatz in der Krise konkret für dich?

Wohn­geld und mehr: Die­se Ent­las­tun­gen brau­chen Mie­ter*in­nen
Hellgrüne Icons von einem Hochhaus und einem Einfamilienhaus auf petrolfarbenem Hintergrund
Die Mehrheit der Mieter*innen muss in den kommenden Monaten mit deutlich höheren Abschlägen und gestiegenen Betriebskosten für Strom und Heizen rechnen. Hier erfahren, was der DGB fordert, damit nicht Millionen von Haushalten die Kündigung des Mietvertrages oder die Sperrung von Strom oder Gas drohen.

Von Ab­schlags­zah­lung bis Gas­preis­de­ckel: Die wich­tigs­ten In­fos
Hellgrüner Topf mit offenem Deckel. Zwischen Deckel und Topf Euromünze, die schmilzt
Die Bundesregierung, der Bundestag und der Bundesrat haben Energiepreisbremsen (Gas, Fernwärme, Strom) auf den Weg gebracht. Hier erfahren Sie alles, was Sie rund um die Energiepreisbremsen wissen müssen.

einblick DGB-Infoservice hier abonnieren
DGB/einblick